IAOMT-medlemmar accepterar certifieringspriser för Biological Dental Hygiene Accreditation Program

Bildtext - Carl McMillan, DMD, ordförande för IAOMTs utbildningskommitté, tilldelar Annette Wise, RDH, Barbara Tritz, RDH, och Debbie Irwin, RDH, med deras biologiska tandvårdshygien ackreditering.

CHAMPIONSGATE, FL, 30 september 2020 / PRNewswire / - Oktober är den nationella tandhygienmånaden och International Academy of Oral Medicine and Toxicology (IAOMT) firar med att marknadsföra sitt ny kurs för tandhygienister. IAOMTs Biological Dental Hygiene Accreditation Program lanserades nyligen för att hjälpa tandläkare att förstå vetenskapen bakom holistiska tillvägagångssätt som återförenar oral hälsa med resten av kroppen.

”Under många år försökte våra tandhygienistmedlemmar skapa en specialutbildning för att ge en detaljerad förståelse för hur biologisk tandvård behandlar hela kroppen som en del av munhälsovården”, förklarar Kym Smith, verkställande direktör för IAOMT. "Det är ett bevis för våra hygienistmedlemmar att de uppnådde sitt mål att sätta ihop vetenskaplig forskning och praktiska resurser för att skapa detta innovativa nya program."

Programmet Biological Dental Hygiene Accreditation omfattar viktiga komponenter i holistisk tandhygien genom en online-kurs som består av träningsartiklar och videor, samt en workshop som kan delta virtuellt eller personligen. Kurserna inkluderar att lära sig att mildra exponeringen av kvicksilver från amalgamfyllningar, förstå patientens biokompatibilitet med tandmaterial, känna igen näringens roll i parodontal hälsa och identifiera tecken på sömnstörningar. Deltagarna får också en en-mot-en-mentor, tillgång till peer-reviewed forskningsartiklar om biologisk tandvård och partnerskap i ett professionellt nätverk som är engagerat i att fortsätta undersöka den muntliga systemiska kopplingen.

IAOMT är ett globalt konsortium av tandläkare, hygienister, läkare, annan hälso- och sjukvårdspersonal och forskare som forskar om biokompatibilitet för tandprodukter och metoder, inklusive riskerna med kvicksilverfyllningar, fluor, rotkanaler och osteonekros i käken. IAOMT är en ideell organisation och har ägnat sig åt biologisk tandvård och sitt uppdrag att skydda folkhälsan och miljön sedan den grundades 1984. Organisationen hoppas att National Dental Hygiene Month kommer att bidra till att öka medvetenheten om dess tillstånd -konsten helhetsprogram för tandhygien.

Kontakt:
David Kennedy, DDS, IAOMT PR-ordförande, info@iaomt.org
International Academy of Oral Medicine and Toxicology (IAOMT)
Telefon: (863) 420-6373 ext. 804; Hemsida: www.iaomt.org

För att läsa detta pressmeddelande på PR Newswire, besök den officiella länken på: https://www.prnewswire.com/news-releases/new-course-teaches-dental-hygienists-the-science-of-holistic-dental-hygiene-301140429.html